Vodič za roditelje

Kao roditelji adolescenata, imate velik zadatak pomoći im u izboru i izgradnji karijere. Odabir zanimanja složena je odluka. O njemu treba razmisliti dobro, a ključno je početi razmišljati na vrijeme. Ovisi o interesima i sklonostima, o vještinama, znanjima i sposobnostima, o poznavanju mogućnosti koje se pružaju, o načinima donošenja odluka. To je puno informacija i zato je važno pomoći djeci u tom procesu. Što ću biti po zanimanju? Što me zanima? Što mi dobro ide? U čemu sam uspješan? Što me veseli? Kakvi mi se poslovi nude? Gdje ću dobiti informacije o školama? Takva pitanja “muče” svako dijete. Tri su grupe informacija do kojih djeca i mladi trebaju doći:

  • Tko sam ja? (Kakve su moje sposobnosti, interesi, želje?)
  • Što namjeravam? (Koja su mi zanimanja na raspolaganju i kakve mi pripreme trebaju?)
  • Kako da to ostvarim? (Kojim ću to planom postići?)

Važno je potaknuti ih da razmišljaju o vlastitoj budućnosti. Obitelj ima izuzetno velik utjecaj na odluke mladih ljudi o njihovu budućem zanimanju i poslu.

Najvažnija uloga obitelji jest pružanje podrške. Stoga je važno da podržite i ohrabrite svoje dijete da samostalno i odgovorno odluči o svom budućem zanimanju.

Druga uloga obitelji svakako je pružanje iskustvenih savjeta. Budite otvoreni i iskreni prema svojoj djeci, slušajte ih i razgovarajte s njima, tako da im vaša iskustva posluže kao primjer i pouka.

Na ovoj stranici možete naći ključne informacije o izboru zanimanja i razvoju karijere mladih. Slijedite ovaj put i pogledajte svaku od 'postaja'. Također, pogledajte korisne linkove koje smo pripremili.

Sretno!

Odabir zanimanja u mreži svih životnih uloga

Zanimanje i posao isprepleću se sa svim poljima života pojedinca. Može se reći da ljudi djeluju na pet međusobno povezanih polja, koja zahtijevaju određeno vrijeme, energiju, predanost i pažnju. Ključ za postizanje uspješnog života leži u pronalaženju ravnoteže između tih pet polja.

Posao nije samo izvor prihoda dovoljnog za ekonomsku sigurnost. Zanimanje i karijera pojedinca bitno određuju cijeli njegov život. Oni određuju njegov materijalni položaj, društveni ugled, mjesto stanovanja, prijatelje. Oni određuju način na koji pojedinac vidi samoga sebe, kao i način na koji se drugi pojedinci ponašaju prema njemu. Zato možemo reći da je planiranje i usmjeravanje vlastite karijere zapravo planiranje vlastitog života.

Obitelj je zajednica u kojoj smo zaštićeni, voljeni, ohrabrivani, sretni. Obiteljske odluke donosimo da bismo vodili skladan obiteljski život. Svjesno odabiremo životnog partnera i planiramo veličinu obitelji. Gradimo odnose koje priželjkujemo i biramo posebne prilike koje slavimo. Uređujemo svoj dom onako kako to volimo. Sve to zajedno čini našu obiteljsku karijeru i određuje naš stil života.

Društvena djelatnost je način na koji sudjelujemo i pridonosimo napretku naše zajednice. Neki ljudi aktivno sudjeluju u politici, drugi sudjeluju u radu raznih udruga i odbora kako bi pripomogli razvoju i napretku šire zajednice, a neki smatraju da je plaćanje poreza i glasovanje sve za što imaju vremena tijekom naporna života. Naša društvena djelatnost može se smatrati društvenom karijerom. I ona će, naravno, oblikovati naš život.

Duhovna strana zadovoljit će naše duhovne potrebe ispunjavanjem moralnih, estetskih i/ili religijskih vrijednosti. Većina ljudi ima potrebu dio svojeg života posvetiti poboljšanju sebe i okoline u kojoj žive. U kojoj ćemo se mjeri i na koji način posvetiti našim moralnim, estetskim ili religijskim vrijednostima, odrazit će se na našem stilu života.

Slobodno vrijeme je način na koji provodimo vrijeme kada među obavezama svakodnevnog života pronađemo dragocjen trenutak za nas same. To je polje života u kojem pronalazimo mnoga zadovoljstva, pa ako ga zanemarujemo, naše fizičko i psihičko zdravlje može trpjeti ozbiljne posljedice. Bilo da se bavimo hobijem ili sportom, čitamo ili radimo nešto drugo, slobodno vrijeme treba promatrati kao važan čimbenik u održavanju ravnoteže našeg života.

Pravilan odabir zanimanja pridonijet će ravnoteži između životnih polja. Zanimanje nam treba omogućiti da živimo na način koji volimo, da smo okruženi ljudima s kojima želimo biti okruženi, da imamo dovoljno vremena za obitelj, da se u slobodno vrijeme možemo posvetiti sebi, da možemo društveno djelovati onako kako to hoćemo te da možemo ispunjavati svoje duhovne potrebe. Drugim riječima, dobro izabrano zanimanje treba nam omogućiti da i na drugim poljima života budemo sretni.

Kako se razvija karijera?

Karijera je cijeli profesionalni život pojedinca. Uključuje sve njegove uloge. Od škole i sitnih kućanskih zadataka, preko povremenih poslova, do svih zanimanja i stalnih poslova kojima će se netko u životu baviti, te do obiteljskih i drugih aktivnosti. Za dobru odluku o karijeri treba voditi računa o tri faze razvoja karijere.

Svjesnost je prva faza u kojoj pojedinac upoznaje sebe − svoje interese, vrijednosti, sposobnosti. Postaje svjestan svoje posebnosti, ali i svijeta koji ga okružuje. Glavni zadatak učitelja i roditelja jest da zajedno proširuju učenikovo shvaćanje profesionalnog svijeta i da u učeniku potiču proces istraživanja samog sebe.

Istraživanje je faza u kojoj pojedinac istražuje, iskušava, eksperimentira i donosi privremene zaključke o budućoj karijeri. To je vrijeme da se uklone mogućnosti koje se nisu pokazale dobrima ili provedivima i da se širina izbora suzi na nekoliko sigurnijih i zadovoljavajućih varijanti. To je i proces traženja koji će se kasnije u životu isplatiti. Na koncu, istraživanje će dovesti do odluke o izboru budućeg zanimanja i posla.

Priprema je faza koja nastupa kada je odluka o odabiru zanimanja i posla donesena. Na tom stupnju treba utrti stvarni put do postizanja ciljeva u karijeri. Katkada pripremanje uključuje učenje, drugom prilikom pak tehničku izobrazbu, a u ostalim slučajevima može se raditi jednostavno o utvrđivanju svih pojedinosti da bi se postigli željeni ciljevi.

Važno je naglasiti da se u životu kroz ove faze prolazi više puta. Ljudi se s vremenom mijenjaju, stvari koje su im prije bile odbojne znaju im postati privlačne. Upravo je zato važno prihvatiti činjenicu da je razvoj karijere životni proces i da se karijera mijenja tijekom cijelog života pojedinca. Zato treba uvijek proučavati sebe, istraživati i planirati svaki životni korak.

Važnost donošenja odluka: vještina za cijeli život

Jedan od najvažnijih aspekata u profesionalnom razvoju jest donošenje odluka. Mnogi se ljudi boje donošenja pogrešne odluke, pa zato izbjegavaju donošenje odluka uopće. Neki ljudi brzo donose odluke, a onda požale svoju naglost. Za druge se pak čini da vjeruju svojim nagonima, ali zapravo ne mogu objasniti način na koji donose odluke.

Cijelo vrijeme donosimo razne odluke: kad da se ustanemo da sve stignemo; što da skuhamo za ručak s obzirom na prehrambene navike naših ukućana; kako da provedemo sunčani vikend koji je pred nama; koji film da pogledamo. Neke od tih odluka ne zahtijevaju veće razmišljanje ili napor, druge pak traže da posložimo prioritete i pripremimo se za aktivnosti.

No život povremeno stavlja pred nas teške i zahtjevne izbore, a oni koji vjeruju u vlastiti način donošenja odluka lakše donose prave odluke i spremnije poduzimaju odgovarajuće akcije. Dobro odlučivanje ima svoje korake. Da bi se donijela neka odluka, potrebno je:

  • Jasno odrediti koju odluku treba donijeti
  • Prepoznati mogućnosti između kojih treba odlučiti
  • Istražiti posljedice svake mogućnosti
  • Prepoznati osobne vrijednosti koje su povezane s donošenjem neke odluke
  • Prepoznati prioritete
  • Promatrati odluku u sklopu drugih životnih ciljeva
  • Tražiti podršku i mišljenja iz različitih izvora
  • Donijeti odluku
  • Znati kako ocijeniti vrijednost donesene odluke

Mnogi adolescenti prvi put u životu trebaju donijeti teške i važne odluke. U razdoblju kada se sve više osamostaljuju, trebaju biti osposobljeni za donošenje odluka koje će im omogućiti izbor ispravnog životnog puta. Roditelji i ostali članovi obitelji mogu im biti podrška pri odlučivanju o vlastitoj karijeri.

Kako roditelji mogu pomoći u karijernom razvoju djece?

Djeca su tijekom svog razvoja izložena utjecaju mnogih ljudi - vršnjaka, učitelja, likova iz knjiga, serija, filmova i drugih medija, poznatih ličnosti, rodbine i susjeda. No više je istraživanja pokazalo da roditelji imaju glavni utjecaj kada se pred učenika postavljaju složeni problemi poput odabira zanimanja i planiranja ostalih aspekata njihova života. Škola i roditelji zajedničkim radom mogu učeniku stvoriti najpovoljnije uvjete za školovanje i izobrazbu, tako da jednog dana bude osposobljen za donošenje važnih životnih odluka.

Koje uloge mogu roditelji preuzeti kako bi pomogli razvoj svoje djece?

Iskusni prijatelj. Istraživanja pokazuju da djeca relativno malo znaju o zanimanju i poslovima svojih roditelja. Također poznatiji su im financijski aspekti rada, nego psihološki – poput radnog i životnog zadovoljstva i osjećaja postignuća koje karijera može donijeti. Razgovarajte sa svojom djecom o svom profesionalnom putu i o poukama koje ste naučili tijekom njega. Da možete nešto ponoviti ili promijeniti, što bi to bilo? Istaknite kako i loša iskustva mogu pozitivno utjecati na školovanje. Djeca vide kako rješavamo naše poslovne zadatke, koliko smo posvećeni radu i koje vještine koristimo kako bismo posao obavljali učinkovito. Ona promatraju i naše i pozitivne i negativne reakcije na posao, a vide i kako posao direktno utječe na naše ponašanje. Podijelite s djetetom svoje vrijednosti, prioritete i potrebe koje želite ostvariti kroz rad. Razgovarajte s njima o tome što volite i što ne volite na svojem radnom mjestu i zašto je to tako.

Izvor informacija. Djeci trebaju točne i temeljite informacije o zanimanjima koja ih zanimaju. Potrebni su im izvori gdje do tih informacija mogu doći, kao i imena ljudi koji im mogu dati točne podatke koji će im pomoći u donošenju odluke. Prikupite im svježe i točne podatke o poslovnom svijetu. Na ovim stranicama imate i linkove s nekim korisnim informacijama pa možete i tu pogledati. Uputite ih k osobama koje im mogu dati informacije koje ih zanimaju, a najvažnije, naučite djecu kako da sama dođu do informacija i gdje i kako da nađu točne i ispravne podatke koji ih zanimaju.

Slušač. Slušajte snove, brige, nade, nesigurnosti i uzbuđenja djece kada govore o svojoj budućnosti. Slušajte kako donose odluke. Slušajte što pričaju o poslovima o kojima razmišljaju. Poslušajte i njihove zahtjeve za pomoć. I ne slušajte samo s pola uha!

Instruktor. Učite djecu vještinama koje će moći upotrebljavati tijekom cijelog života − kao npr. vještine komuniciranja, rješavanja problema, snalaženja i ponašanja u društvu, organizacijske vještine, vještine ispravljanja pogrešaka. Podijelite s njima posebne metode ili tehnike koje su vama pomogle pri stjecanju i upotrebljavanju tih vještina. Djeca najviše mogu učiti opažajući vas i sudjelujući s vama u zajedničkim aktivnostima. Stvorite redovitu rutinu zajedničkog vremena, poput kuhanja ili igara. Tijekom aktivnosti, potaknite djecu na razgovor i aktivno slušajte njihove misli. Kada se suočite s izazovima, pokažite im strategije rješavanja problema i uključite ih u donošenje odluka. Ne zaboravite pohvaliti njihov trud i postignuća, što će im pomoći u izgradnji samopouzdanja.

Stvaratelj prilika. Istraživanje je moćan alat za smanjivanje broja mogućih izbora pri donošenju odluke. Omogućite djetetu da prouči različite poslove, da promatra kako ljudi rade, da dođe do informacija o zanimanjima i školama koje ga zanimaju, da uči iz računalnih programa ili da stekne praktično iskustvo u profesionalnom svijetu.

Stvaratelj ravnoteže. Pomozite djeci da uravnoteže svoj život. Pomozite im da uvide kako ljudi djeluju na pet međusobno povezanih polja − posao, slobodno vrijeme, obitelj, društvena aktivnost i duhovna strana. Tako će uvidjeti važnost pravilnog odabira zanimanja.

Motivator. Najbolji je motivator onaj koji se zanima za profesionalni razvoj svog djeteta. Vaša visoka, ali istodobno i realna, očekivanja pomoći će vašem djetetu da si postavi najbolje ciljeve. Isticanje važnosti iskustava stečenih u školi, kada to vaše dijete izgubi iz vida, pomoći će mu da se ponovo usredotoči na učenje. Pomozite djeci da otkriju svoje talente.

Kako roditelji mogu pogriješiti u karijernom razvoju djece?

Određena roditeljska ponašanja mogu otežati profesionalni razvoj djece. Mnogi roditelji možda nisu svjesni ovog utjecaja, pa čak i kada rade u najboljoj namjeri, rezultati mogu biti posve suprotni. Primjerice, ponekad roditelji previše usmjeravaju svoju djecu u namjeri da im pomognu. To uključuje preveliko kontroliranje ponašanja i odabire djece u području karijere i nametanje vlastitih ideja, bez obzira na želje djeteta. Time se zapravo kod djeteta potiče pasivnost umjesto aktivnog sudjelovanja u vlastitom razvoju. Takvo ponašanje može dovesti do poteškoća u donošenju odluka kada djeca postanu odrasli, jer se ne osjećaju osposobljenima za preuzimanje odgovornosti za svoje profesionalne puteve.

S druge strane, postoji i suprotan problem: ima roditelja koji nedovoljno sudjeluju u razvoju karijere svoje djece. Razlog tome može biti što neki roditelji ne uviđaju koliko je odabir karijernog puta važan za opću dobrobit djeteta ili su pak preopterećeni drugim obavezama i nemaju dovoljno vremena ili energije posvetiti se ovom dijelu djetetovog razvoja. Ipak, angažman roditelja je izuzetno važan jer roditelji imaju ključan utjecaj na profesionalni razvoj svoje djece. Istraživanja pokazuju da roditelji koji nisu uključeni u karijerni razvoj djece mogu potaknuti i djetetovu neuključenost u razmišljanje o svojoj budućoj karijeri. Roditelji koji ne znaju kako se uključiti mogu potražiti informacije u školama, posebnim centrima za profesionalno savjetovanje ili putem web resursa kao što je ovaj.

Zapamtite, ravnoteža između vođenja i slobode omogućava djeci da preuzmu aktivnu ulogu u oblikovanju svoje budućnosti, dok roditelji ostaju važni partneri u tom procesu.

Adolescencija i adolescenti

Adolescencija može biti teško vrijeme i za roditelje i za djecu. Adolescencija je vrijeme promjena, vrijeme kada su mladi sve manje poslušna djeca ovisna o roditeljima i kada odrasli napuštaju dio svoga autoriteta da bi mladima dopustili da postanu sami odgovorni za svoje živote. To je vrijeme prilagodbi, vrijeme kada i mladi i roditelji iskušavaju nove načine ponašanja i stvaraju novu sredinu pogodnu za nastale promjene.

Što osjećaju i kako se ponašaju adolescenti:

  • stvaraju vlastito mišljenje o sebi samima
  • iskušavaju razne načine ponašanja
  • traže nezavisnost
  • trebaju osjećaj sigurnosti i prihvaćenosti
  • trebaju odobravanje i često ga prihvaćaju od bilo koga tko ga nudi
  • riskiraju i eksperimentiraju
  • razvijaju smisao za natjecanje
  • razvijaju samopoštovanje
  • stječu nove i zrelije društvene veze
  • razvijaju stavove prema različitim društvenim grupama i institucijama
  • razvijaju vještine i stavove koji će im dati osjećaj snage
  • uče prihvaćati svoje snage i svoja ograničenja

Roditelji i obitelji sve to trebaju imati na umu kako bi ih bolje razumjeli. U adolescentskom razdoblju mladi ljudi ponekad su vrlo teški partneri za svoju okolinu i ponekad djeluju kao da se bore sami sa sobom. S obzirom na velike promjene, ovaj period razvoja uistinu iziskuje od mladih ljudi određenu borbu i ustrajnost jer emocionalni i socijalni izazovi adolescencije nisu nimalo laki. U svakom slučaju, ljubav, podrška, razumna ograničenja i zdravo rasuđivanje važnih ljudi u njihovom životu mogu mladima dati čvrste temelje ne samo da prežive nego i da uspiju u ovom vremenu velikih promjena.

Pročitajte više iz ove rubrike...